10 Ekim 2010 Pazar

Ritim Nedir? Ritim Çeşitleri Nelerdir?

Bir dizede, bir notada vurgu, uzunluk veya ses özelliklerinin, durakların düzenli bir biçimde tekrarlanmasından doğan ses uyumuna sözlük anlamı olarak ritim denir. Daha anlaşılır bir biçimde ritim, devamlı aynı şeyi tekrar etmekdir misal saatimizdeki saniye çubuğunun dönmesi, araba motorunun çalışması vb. gibi.
Ritim Çeşitleri:
2/4 lük ritim : Her ölçüde 2 tane 4 lük nota vardır. Notayı okurken sağ elimizi önce aşağı sonra yukarı kaldırırız.
4/4 lük ritim : Her ölçüde 4 tane 4 lük nota vardır. Notayı okurken sağ elimizi önce aşağı (1) sonra sola (2) sonra sağa (3) son olarak yukarı (4) kaldırırız.
3/4 lük ritim : Her ölçüde 3 tane 4 lük nota vardır. Notayı okurken sağ elimizi önce aşağı (1) sonra sağa (2) son olarak yukarı (3) kaldırırız.

5/8 lik ritim : Her ölçüde 5 tane 8 lik nota vardır. Notayı okurken sağ elimizi önce aşağı (1) sonra sağa (2) sonra yukarı (3), sonra tekrar aşağı (1) ve son olarak yukarı (2) kaldırırız. Yandaki türküde ritim 3+2 olarak uygulanmıştır, başka türkü ve şarkılarda 2+3 olarak uygulanabilir. Bu durumda elimizi aşağı,yukarı,aşağı,sağa ve yukarı şeklinde kullanmamız gerekir. Türk aksağıda denilen bu ritim çeşitlerinde 7/8 ve 9/8 lik ritim uygulamalarını 5/8 lik ritimden yola çıkarak kolaylıkla bulabiliriz. Biraz kafa yormanız açısından bunu size bırakıyorum.
6/8 lik ritim : Her ölçüde 6 tane 8 lik nota vardır. Notayı okurken sağ elimizi önce aşağı (1) sonra sağa (2) sonra yukarı (3), sonra tekrar aşağı (1) sonra sağa (2) sonra yukarı (3) kaldırarak ritimi bitiririz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder